Page 29 - Sestava 1

Basic HTML Version

přirozenou krásu zahrady vycházející z přírody
a kontrastující se zažitým evropským stylem.
„Snažil jsem se vytvořit přesně takový obraz,
jaký má každý Japonec uložen hluboko ve
svém srdci,“ říká Kazuyuki Ishihara.
Příprava zahrady mu zabrala asi deset dní,
mnohem déle ale trval výběr rostlin. „Některé
zemědělské nástroje jsem si přivezl z Japonska
– včetně studny staré asi 200 let, rostliny
potřebné pro vytvoření zahrady jsem se ale
snažil najít zde v Evropě. Nakonec jsem použil
mech z Norska a vytvaroval z něj více než
deset tisíc koulí, které jsem v zahradě použil.
Červený javor je zase z Itálie.“ Podobně jako
ve všech japonských zahradách odráží se
i v této princip „řídnutí“ či minimalizace.
Přestože o barvy se v zahradě stará jen
červený javor a dva modré vodní kosatce,
nemá pozorovatel pocit, že by jí barvy chyběly.
Proč klade Kazuyuki ve své zahradě takový
akcent na mech? „Mech je pro nás velmi
důležitý. Vzhledem k vysoké vlhkosti vzduchu
je mech v Japonsku velmi rozšířený a jeho
význam roste zejména od května do srpna, kdy
je velmi horko, a mech funguje jako zásobárna
vlhkosti, která vzduch ochlazuje. V Británii je
vzduch sušší a mech tady příliš neroste.“
A co by Kazuyuki poradil všem, kdo by se
chtěli pokusit použít některé z jeho nápadů
ve své zahradě? „Především vybírejte pečlivě
rostliny. Pro každou rostlinu existuje ideální
místo, většinou takové, aby na něj slunce
svítilo ze zad pozorovatele. Pak je důležité
vytvořit prostor mezi rostlinami, což je
specifické japonské umění. I když budete mít
malinkou zahradu a podaří se vám vytvořit
optimální prostor mezi rostlinami, bude
zahrada vypadat mnohem větší.“
n
27
ZAHRADA
V OBRAZECH
|